Hitta snabbaste vägen till toppen
Vill du få fler lönsamma kunder via annonsering i Google Ads (tidigare Google AdWords)? Då är du är på rätt spår. Kontakta oss eller läs mer längre ner.
Det är busenkelt att sätta upp ett Google Ads-konto och driva trafik, men att generera stora volymer lönsamma försäljningar via sökannonsering är ett avancerat hantverk som få behärskar. Kanske kan du/ni öka försäljningen, ta större marknadsandelar och framförallt skapa en snabbare och mer lönsam tillväxt om ni förbättrar ert Google Ads-konto? Här är de tre vanligaste orsakerna till att företag inte får ut maximal effekt av Google Ads.
1
Bristande intern kunskap
Många förstår inte effekten (den potentiella avkastningen) som är möjlig att få av ett väl fungerande Google Ads-konto. Därför får ofta en intern resurs sköta kontot, som tyvärr inte har varken tillräckligt med tid eller erfarenhet. Här finns två lösningar. Antingen låter ni den interna resursen få en omfattande utbildning plus betydligt mer tid varje vecka eller så tar ni hjälp av en extern part (konsult eller byrå).
2
Bristande extern kunskap
Den externa byrån eller konsulten som sköter kontot har inte tillräckligt djup kunskap. Bristerna kan ligga både på strategisk och operativ nivå. Om ni misstänker detta kan ni be en byrå eller en konsult att göra en audit (utvärdering av kontot). Oftast får ni då en rapport som innehåller förbättringsåtgärder och ett utlåtande om kontots kvalitet.
Många byråer och konsulter gör det här jobbet kostnadsfritt eftersom det är en del av säljprocessen. Om auditen visar på att ni bör göra en förändring kan ni alltid testa den nya leverantören. Blir det inte bra kan ni alltid byta tillbaka till den gamla leverantören. Således förhållandevis riskfritt.
3
Outforskad mark
Ni har inte provat Google Ads. Här finns bara ett råd: TESTA NU!
Vi hjälper gärna till och stöttar med vår kompetens – hör av dig idag så ser vi vad just ni är i behov av.
3 sätt att skapa snabbare och mer lönsam tillväxt med Google Ads
Flexibel budget baserad på CPA-mål (kostnaden per ny försäljning/lead/kund)
Den traditionella marknadsbudgeten med ett “tak” per månad är död! Varför? Jo för att den hämmar ditt företags tillväxt. Tänk dig att du har en kiosk utanför ditt kontor. Där kan du köpa nya lönsamma kunder (eller med andra ord köpa en tusenlapp för 500 kronor). Med ett budgettak kan budgeten ta slut den 21:a i månaden. Ska du då sluta köpa tusenlappar för 500 kronor styck bara för att någon har bestämt att ni har ett budgettak?
Sätt CPA-målet på en korrekt nivå
En för lågt satt CPA-nivå innebär lägre försäljningsvolymer och sämre tillväxt. Ett för högt CPA-mål kan innebära olönsam marknadsföring. CPA-målet ska ha en direkt koppling till den genomsnittliga marginalen för en ny kund. Är huvudfokus lönsamhet ur ett kort perspektiv ska CPA-målet ligga en bra bit under den genomsnittliga marginalen per ny kund. Om huvudfokus är att bygga kundstock (t.ex. vid riskkapital) och skapa lönsamhet på lång sikt kan CPA-målet ligga över den genomsnittliga marginalen.
Skilj på brand och icke brand
Det är viktigt att förstå vad Google Ads faktiskt bidrar med. Därav bör du skilja på brand-kampanjer (annonser som triggas av ett sökord som är det samma eller snarlikt varumärkets namn) och icke brand. Ju större del brandkonverteringar, desto mindre effekt har Google Ads.
- Undersök om de som sköter ert konto behärskar det avancerade hantverket.
- Sätt upp en flexibel budget baserad på ett CPA-mål.
- Säkerställ att CPA-målet ligger på rätt nivå.
Har du frågor eller funderingar om Google Ads eller performance based marketing? Varmt välkommen att kontakta oss.
Genuin har varit en viktig del av våra framgångar ända sedan vår start 2008. De ligger hela tiden i framkant, har hög kompetens och alltid rätt fokus – vår lönsamhet. Vi vill varmt rekommendera dem
Lina Gebäck, Linas Matkasse
Utan Genuin hade vi haft svårt att växa bolaget i den takt vi gjort och samtidigt behålla en bra lönsamhet. Genuin har varit lyhörda men samtidigt styrt oss i rätt riktning. Stegvis har vi utökat samarbetet och det finns en tydlig relation mellan utökat samarbete och ökad försäljning.
Claes Andersson, Sörmlandskök
I Sverige har Facebook fler besökare varje dag än Kalle Ankas jul har tv-tittare. Din marknad finns där ute och du bestämmer vad nästa kapitel ska innehålla för just ditt företag. Vi ger dig verktygen.
Magnus Helander, grundareVi har sett många företag lyckas och minst lika många som inte har gjort det. Ett exempel som vi gillar extra mycket är två företag som vi har följt under en längre tid. Dessa företag…
… jobbar i exakt samma bransch, mot exakt samma målgrupp.
2010 är båda dessa
företag startups.
2010
Företag A har tre gånger högre omsättning än Företag B.
Genuin får ansvaret för Företag B:s Facebookannonsering och Företag B blir snabbt den aktör som är i framkant på marknaden.
2018
Idag omsätter Företag A cirka 75 000 000 kronor.Företag B omsätter cirka 1 600 000 000 kronor.
Så här jobbar vi
Vi har sett många företag, som tack vare annonsering i Google Ads, har tagit stora marknadsandelar från konkurrenter och skapat en fantastisk tillväxt. Vi har också sett företag som inte har lyckats ta vara på möjligheten med Google Ads.
Vi vet vilka vägar som leder till toppen och vilka som inte gör det. Vi vet vilka misstag som kostar pengar och hur du undviker dem. Tillsammans tar vi vägen till toppen. Det gör vi med en tydlig strategi och målsättning, nyfikenhet och upptäckarglädje, oändligt tålamod och en stor portion skicklighet att anpassa oss efter väder och vind.