Det är busenkelt att sätta upp ett annonskonto via Facebook och driva trafik men tyvärr finns det ett stort MEN. Att generera stora volymer lönsamma försäljningar via Facebook-annonsering är ett avancerat hantverk som få behärskar. Men om ni lyckas kommer ni att öka er försäljning, ta större marknadsandelar och framförallt skapa en snabbare och mer lönsam tillväxt. Här hittar du en checklista för att lyckas.
-
Se upp för om ni/er leverantör annonserar via Facebook Ads-manager
Det finns tredjepartsverktyg som är ett måste för att uppnå bästa resultat. Vi har testat många olika verktyg och Smartly är det överlägset bästa i nuläget. Räkna med att Smartly kostar 5–10 procent av den investerade summan men ur ett ROI-perspektiv är det värt det.
-
Ta reda på om den ansvarige personen/byrån har tillräckligt hög kompetens
Här behöver ni identifiera om de eventuella bristerna ligger på en strategisk nivå alternativt om det saknas kompetens för att utföra det avancerade hantverket på operativ nivå.
Om ni annonserar via Facebook Ads-manager är det ett tecken på att ni saknar den operativa kompetensen. Ett tecken på bristfällig strategisk kompetens är om det inte förs dialog om attribueringsmodeller och dolda effekter samt hur ni ska jämföra Facebooks CPA-nivåer (kostnad per försäljning/lead/ny kund) i relation till andra kanaler. -
Sätt CPA-målet i relation till er marginal/vinst per försäljning
Beroende på i vilken fas ditt företag befinner sig i bör CPA-målen sättas lite olika. Om ni är i en fas där det absolut viktigaste är lönsamhet under detta och nästa kvartal så ska CPA-målet vara lägre än marginalen/vinsten per försäljning.
Har ni däremot en längre horisont och större fokus på att bygga kundstock och bygga varumärke kan CPA-målet ligga på samma nivåer eller högre än marginalen/vinsten per försäljning. -
Ha ett mindset med fokus på att köpa data och kunskap
Därefter kan ni börja kapitalisera. Många gånger tar det 2–3 månader innan nivåerna kommer ner till CPA-målen.
-
Var data och testdriven
För att lyckas med Facebook-annonsering behöver ni kontinuerligt testa nya saker såsom nya bilder, nya texter, nya annonsformat och nya optimeringsstrategier. Utifrån testerna får du in kunskap baserad på data. Därefter kan du fatta mycket smartare beslut.
-
Våga ta fram ett riktigt bra och gärna Facebook-specifikt erbjudande
Många köp via Facebook är impulsköp. Att ha 10 procent rabatt versus 40 procent rabatt kommer att
Har du frågor eller funderingar kring checklistan eller önskar du mer detaljer kring någon av punkterna? Ansök om en kostnadsfri rådgivning här.
Genuin har varit en viktig del av våra framgångar ända sedan vår start 2008. De ligger hela tiden i framkant, har hög kompetens och alltid rätt fokus – vår lönsamhet. Vi vill varmt rekommendera dem
Lina Gebäck, Linas Matkasse
Utan Genuin hade vi haft svårt att växa bolaget i den takt vi gjort och samtidigt behålla en bra lönsamhet. Genuin har varit lyhörda men samtidigt styrt oss i rätt riktning. Stegvis har vi utökat samarbetet och det finns en tydlig relation mellan utökat samarbete och ökad försäljning.
Claes Andersson, Sörmlandskök
I Sverige har Facebook fler besökare varje dag än Kalle Ankas jul har tv-tittare. Din marknad finns där ute och du bestämmer vad nästa kapitel ska innehålla för just ditt företag. Vi ger dig verktygen.
Magnus Helander, grundareVi har sett många företag lyckas och minst lika många som inte har gjort det. Ett exempel som vi gillar extra mycket är två företag som vi har följt under en längre tid. Dessa företag…
… jobbar i exakt samma bransch, mot exakt samma målgrupp.
2010 är båda dessa
företag startups.
2010
Företag A har tre gånger högre omsättning än Företag B.
Genuin får ansvaret för Företag B:s Facebookannonsering och Företag B blir snabbt den aktör som är i framkant på marknaden.
2018
Idag omsätter Företag A cirka 75 000 000 kronor.Företag B omsätter cirka 1 600 000 000 kronor.